Ouders en jongeren

Samen groeien: Begeleiding op maat voor ouders en jongeren

Wanneer je bij ons komt, luisteren we naar jouw verhaal zonder te oordelen. We willen echt begrijpen wat je doormaakt en wat je nodig hebt. We creëren een veilige plek waar je jezelf kunt zijn en waar je je begrepen voelt. Het maakt niet uit wie je bent, waar je vandaan komt of hoe je eruitziet - we zijn er voor jou en je familie. We respecteren dat iedereen uniek is en we willen dat iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelt.
We begrijpen dat iedereen zijn eigen uitdagingen en specifieke behoeften heeft. Of je nu worstelt met emotionele moeilijkheden, onderwijsgerelateerde problemen of andere zorgen, ons team van begeleiders staat klaar om jou te ondersteunen. Samen zullen we op maat gemaakte oplossingen ontwikkelen die passen bij jouw situatie en die gericht zijn op jouw groei en veerkracht.

Ons streven is om vanaf het begin duidelijkheid te creëren over jullie vraag en behoeften, zodat we de hulpverlening gestructureerd kunnen opbouwen. We nemen de tijd om goed te begrijpen wat jullie nodig hebben, zodat we een passende ondersteuning kunnen bieden.
Samen met jullie werken we aan het opstellen van een flexibel en realistisch handelingsplan. Dit plan is haalbaar en afgestemd op jullie specifieke situatie. Onze aanpak is gefaseerd en gestructureerd. We nemen de tijd om stap voor stap te werken aan jullie doelen. We zorgen regelmatig voor terugkoppeling om ervoor te zorgen dat we op één lijn blijven. Jullie input is belangrijk voor ons en helpt ons om de hulpverlening effectief af te stemmen op jullie behoeften. We evalueren regelmatig samen met jullie de gestelde doelen om te zien hoe ver we zijn gekomen en om te bepalen of er aanpassingen nodig zijn. Op deze manier blijven we gericht op jullie vooruitgang. Samen werken we aan een gestructureerde en op maat gemaakte begeleiding.

Je rechten als minderjarige in de hulpverlening 

Als je hulp krijgt, wordt niet alles boven jouw hoofd en dat van jouw ouders beslist. Ook jij (en jouw ouders) hebben rechten tijdens de hulpverlening. Omdat je goed zou weten waar je aan toe bent, wat je mag en wat je niet mag, wat je kan verwachten, wat je kan vragen en zeggen tijdens de hulpverlening, leggen we jou uit wat jouw rechten zijn aan de hand van deze brochures: ‘Zitemzo... in de integrale jeugdhulp’ of ‘Mijn rechten in de jeugdhulp’. Voor de ouders is er de brochure ‘De rechten van kinderen in de jeugdhulp’. Deze brochures vind je hier.

RECHTEN MINDERJARIGEN

Studenten van de opleiding SRW aan de UCLL maakten een aantal filmpjes rond de rechten van minderjarigen.

Meer weten?

Vertrouwenspersoon

Als je vragen hebt of hulp zoekt bij een jeugdhulpverlener mag je altijd iemand meenemen die je vertrouwt, iemand bij wie jij je goed voelt. Die persoon is dan je vertrouwenspersoon en zal je steunen waar het kan.

Jij kiest zelf jouw vertrouwenspersoon. Deze persoon moet wel:

Kies iemand met wie je een goede band hebt. 

Bijvoorbeeld: een tante/nonkel, een meerderjarige vriend(in), een leerkracht, een leider van je jeugdbeweging, je werkgever van je vakantiejob...
Het kan ook iemand zijn die in het verleden belangrijk voor je was, maar met wie je nu misschien minder contact hebt: een buurvrouw die vaak op je paste, een juf waarbij je vroeger in de klas zat en die altijd voor je klaar stond...

Je rechten als ouder in de hulpverlening

Als ouder in België heb je bepaalde rechten en beschermingen in het kader van de hulpverlening. Hier zijn enkele belangrijke rechten die ouders hebben:

De rechten van ouders in de jeugdhulpverlening worden bepaald door tal van wetten. Meer informatie vindt u hier. 

Klachtenprocedure

Heb je een probleem met de begeleiding? 


Hoewel we onze uiterste best zullen doen, kan het toch zijn dat jullie niet tevreden zijn over de begeleiding. Als je ontevreden bent over onze hulp- en dienstverlening, vragen we om eerst te praten met je begeleider. Komen jullie er samen niet uit, dan kan je terecht bij de teamcoördinator van de dienst die je telefonisch kan bereiken op het nummer 02/582 77 52.

 
Als de klacht naar jouw mening niet is opgelost nadat je er met hen over praatte, kun je een klacht indienen bij de directie van vzw Radar. 


Dit kan via email info@vzwradar.be , schriftelijk op het volgende adres : vzw Radar Statiestraat 8 te 1740 Ternat. Daarnaast kan er ook digitaal een anonieme klacht ingediend worden via volgende link . Je klacht zal neutraal behandeld worden
Je mag binnen de 10 werkdagen na het ontvangen van de klacht een voorstel tot overleg vanuit de directie ontvangen.

Indien je er met de hulpverlening niet uit zou geraken dan kan je ook terecht bij:
De JO-lijn (0800 900 33). Dit is een gratis luisterlijn voor iedereen die vragen of klachten heeft over een maatregel binnen de bijzondere jeugdbijstand.

Via de klachtenlijn van het kinderrechtencommissariaat (0800 20 808) of via www.kinderrechten.be

Zij zullen als onafhankelijke organisatie naar jouw klacht luisteren en deze behandelen.